28 Jun 2013

anak : pagi pagi dah ajak pegi minum

pagi-pagi hari ini hari sabtu dia dah ajak aku ngan abah dia pergi minum..... anak zaman moden skang ,.....belum masuk 3 tahun dah mengajak lepak kedai mamak....

salah aku kah....?? kalau fikiir memang salah kami lah mak dengan abah e.... selalu ajak dia pergi minum bila tiba kami cuti.... minum pagi kat kedai mamak adalah aktiviti hari ahad kami.....

bila fikir balik/..... dulu-dulu mak tak pernah bawak kitaorang pergi minum kat kedai... pagi-pagi bila time cuti mak akan masak nasi lemak... dan makan ramai-ramai.....memang seronok waktu tu....

tapi skang trend da  berubah... mak-mak budak lebih senang bawak anak-anak ke kedai mamak.... memang dah trend.... aku perati jugak time bawak anak aku....ada pro dan kontranya kes ni....

pronyer.... mak dah tak penat sangat memasak kat rumah
pronye...... ekonomi kita mungkin makin baik...
pronye...... masa boleh diluangkan untuk buat kerja lain atau mengemas bersama-sama
pronyer lagi.... anak-anak dan pertalian keluarga juga rapat... tapi yang tak best nyer.. memasing bawak gajet.... ayah satu mak satu... anak-anak pun satu sorang.....wa......tak der./...... komunikasi....... ni dah masuk kontra e....
kontra e............. anak-anak nanti tak akan  merindui masakan mak.... rindu masakan mamak pulak...
kontra e............anak -anak dah tak rasa nikmat bergaduh dengan adik beradik lain bila time memasak untuk keluarga,,,......tak de kenangan.....
kontra e...........duit pun mengalir keluar dengan cepat e.... bayangkan rm 20 sekali makan .... kalu dah 4kali ahad dah rm80.00 dah boleh masuk asb... simpan.. rm80.00x12=rm 960.00 setahun.... wa..... banyak juga... tu bagi aku la yang berkira ni....


aku lebih suka saat dulu-dulu.... semua anak turun dapur main peranan masing-masing.... sorang potong bawang, sediakan air, pinggang mangkuk.... memasak memang mak aku .... penyediaan bahan semua anak-anak e..... yang last sekali kena basuh pinggang..... itu yang paling malas... tapi time ni lah... saaaaaaaaaaaaaaaat yang paling riuh..... ddulu kecik-keciik suka gaduh sebab tak puas hati,.....he...he....


tapi skang rasanya masa ni paling yang menyeronokkkan.... masak ramai-ramai.... makan pun ramai.....
ni semua bleh buat bila time kitaorang sekeluarga berkumpul skali.... aku rasa skali setahun kot....


ok bye,... kalu menceceh memang tak abissss....

No comments:

Post a Comment