11 Jun 2013

kawen: bunga telor

aku sekarang tengah d.i.y bunga telor untuk majlis kesyukuran menyambut menantu adik-adik aku..rasa jugak tak cukup tangan nak buat tetapi segala pengalaman yang ada memudahkan kerja aku.... kalu ikutkan adik-adik aku tak mo bunga-bunga telor ni.... tapi mengikut kehendak hati mak aku ... aku buatkan jugaaaaaa...

dah lama kepala aku tak mengeluarkan idea.... aku nak yang mudah dan tak remeh.... dan yang penting murah dan sedap mata memandang.....

dalam masa satu bulan ni aku dah siapkan 70 kuntum bunga telor ni....sangat simple dan mudah serta muuuurah...

aku pakai dolly paper jer ..... ada skali aku dah keluarkan cerita pasal dolly paper kaler-kaler kan... aku pakai yang tu la.... murah lagi menjimatkan ..... dan yang pasti bunga telor ni orang tak simpan lama-lama... dan kisah terakhirnya adalah dalam tong sampah juga,..... jadi buat sesapa yang nak buat atau beli bunga telor aku nasihat kan jangan la membazir untuk perkara yang sangat sekejap untuk digunakann....

banyak patern jugak nak kena buat ni....

1. bunga telor untuk pihak perempuan 30 pcs - bunga kaler putih biru (planning dulu)
2. bunga telor untuk pihak lelaki   30 pcs - bunga kaler hijau biru
3. bunga telor untuk pihak perempuan  30 pcs - ni  tak tau lagi pakai kaler aper...
4. bunga telor untuk tetamu belah lelaki 200pcs - ni kaler campur --dah siap 70 pcs
    140 pcs lagi.... nak cari n curi masa nak buat ni....  semua sekali = 230 pcs lagi..... banyak ..... ni mana yang aku mampu buat la...... kalu tak nanti separuh cari kat kedai la......

aku berjalan-jalan gak kat blog orang menyingggah dan mencari idea yang senang murah dan cepat siap....
bleh tahan juga lah bakal-bakal pengantin sekarang semua bleh buat sendiri.....dan bagi aku itu  adalah petunjuk yang baik....sebab mengantin skang dah makin kreatif dan makin pandai membuat pilihan mengikut kemampuan masing-masing.....  

.... aku nak sambung kerja.... nanti aku sambung sembang merapu ni..... sambil menyampaikan idea untuk sesapa yang rajin men diy....

No comments:

Post a Comment