13 Feb 2013

bangun pagi-pagi....

salam dan selamat untuk semua... bangun pagi ... dulu perkataan ni paling amat tak suka... time sekolah masa cuti adalah masa yang ditunggu-tunggu oleh semua orang macam aku ni.... nak cuti... nak bangun lambat ..... tak nak bangun pagi....tak nak buat kerja rumah... ni gara-gara tak nak bangun pagi la....


tapi skang... kalu bangun lewat skit.... kepala mesti sakit... pening la.... mungkin dah terbiasa bangun pagi... dalam hati ada niat lagi..... bangun solat subuh pagi skit pahtu bleh sambung tido... hui best e.... tapi bila sampai je kul 7.30 mata da tak bleh nak pejam.... mengantuk hilang kemana... rasa geram jer.... tapi aku respek kat bapak mertua aku ..... kul 5 pagi dah bangun... mandi.....awal betul dia bangun.....

mungkin amalan orang tua-tua... tapi rasa e kita generasi baru ni tak mampu nak membangunkan diri seawal 5 pagi....time aku kecik dulu wan aku bawak aku gi jalan-jalan kat hutan tengok matahari naik kat kaki bukit... belakang rumah... pah tu tengok asap naik dari daun-daun pokok..... pokok nipah berkabus dan bunyi daun dia menakutkan juga la bila kena tiup angin... sebab tu tak akan pergi sorang diri kat belakang tu... takut woo...wan aku selalu cerita dulu ada hantu air la.... lintah besar kerbau la... tu yang seram jer..... ... kawasan tu dulu kata wan aku la.... orang tanam padi huma/ bukit...


... best nyer wui rindu nyer.... ambik air embun pagi kat pokok bemban titik dalam mata... wan aku kata boleh ubat sakit mata dan penglihatan kita makin baik.....,,, tapi skrang kawasan belakang rumah wan aku tu dah tak der saper yang lalu... ... jalan belakang tu  dulu untuk orang kampung yang ternak kerbau bawak kerbau dia gi makan dan masuk kandang balik....nostalgia betul.....



BANGUN PAGI-PAGI MOGA ALLAH BUKAK PINTU REZEKI UNTUK KITA SEMUA... DAN JANGAN LUPA SOLAT SUBUH..... BARU LAH BERKAT HIDUP...MENSYUKURI NIKMAT ALLAH.... ALHAMDULILLAH   

No comments:

Post a Comment